در اولین فرصت پاسخ سوالهایت را دقیق و کامل خواهم گفت.
اما این عکس! باز هم کیفیت عکس چندان خوب نیست. چون نقاط شطرنجی روی عکس به وضوح دیده می شوند. مشخص است که عکس خام را کوچک کرده کرده اید و ویرایش چندانی روی آن انجام نشده است، چون نور زیاد باعث تیرگی و مردگی رنگ ها شده است. کادر خوب است، فقط اگر قانون یک سوم بیشتر رعایت می شد خوب بود که کامل در مورد آن هم توضیح می دهم. البته کمی هم کج است که با یک ویرایش ساده رفع می شود.
در لینک زیر از سایت عکاسی مقالات جامع و کاملی در مورد عکاسی وجود دارد که توصیه می کنم حتما بخوانید.
سلام. شهرام عزیز، اگر لحن من در نقد عکسهای شما کمی ناخوشایند بوده بخشید، منظور خاصی نداشتم، هدفم فقط نقد عکس بوده و نه چیز دیگری، و نقدها فقط برای کمک به پیشرفت شما بوده هر چند که شما دید خیلی خوبی در عکاسی دارید و خودتان استادید. و اما اصل مطب:
۱- در باب حفظ کیفیت راه های زیادی وجود دارد. اما شما گفته بودید که برخی از عکس ها را موبایل گرفته اید که خوب قبول دارم عکسهای موبایل کیفیت چندانی ندارند. اما برای بقیه عکسها می توانید از نرم افزارهای مختلفی برای کوچک کردن اندازه عکس بدون افت کیفیت استفاده کنید. در عکاسی آنالوگ تاریکخانه و ظهور و چاپ وجود دارد اما همان تاریکخانه در عکاسی دیجیتال جای خود را به نرم افزارها و پرینت دیجیتال می دهند. پس خوب است که کار با نرم افزارها را هم یاد بگیریم.
۲- عکس دوم و سوم محتوای مشابهی دارند. اما موضوعی که این دو را از هم متمایز می کند کادر بندی آنها است که در عکس دوم بهتر نمود پیدا کرده است: دو عنصر انسان و موتور در نقاط طلایی کادر یا همان نقاط یک سوم قرار گرفته اند و در ضمن حرکت و تلاش و کوشش هم در عکس دیده می شود. اما در عکس سوم، همان حرکت و تلاش و کوشش را این بار از زاویه دیگری می بینیم. سوژه در وسط کادر است و فضای راست و چپ تقریبا هدر رفته است.
۳- این لینکها نمونه ای از عکس های شما است که با اجازه خودتان کمی ویرایش کردم. با عکسهای اصلی مقایسه کنید.
http://i12.tinypic.com/2va17cx.jpg
http://i12.tinypic.com/2vcj7eu.jpg
http://i12.tinypic.com/2ibg9s9.jpg
http://i12.tinypic.com/48z5j76.jpg
۴- عکس دوم به غیر از کیفیت که در مورد آن بحث شد مشکل خاصی ندارد. در عکس سوم کیفیت عکس به قدری نیست که بشود تشخیص داد فوکوس روی سوژه بوده یا خیر. در مورد فلاش هم بستگی به میل خودتان دارد. اما فلاش در روز معمولا به عنوان جبران نوری کاربرد دارد که در این عکس نور شما کافی است و در ضمن فاصله سوژه تا عکاس هم زیاد است که در صورت استفاده از فلاش باز هم تاثر چندانی در نوردهی نداشت.
۵- گزارش تصویری در واقع روایتی است از یک موضوع یا اتفاق یا رویداد یا هر چیز دیگری. قطعا این روایت می بایست دارای یک آغاز و یک پایان باشد. عکسها در گزارش تصویری باید آنقدر قوی باشند که وقتی در کنار هم به ترتیب چیده می شوند آن رویداد را بتوانند با زبان تصویر تعریف کنند و حتی در مراحل حرفه ای تر تکان دهنده باشند. مثلا همین مرد موتور سوار گزینه خوبی برای ساختن یک گزارش تصوری است. نبودن آب در خانه، از خانه بیرون آمدن، در راه، رسیدن به برکه آب، آب برداشتن، گذاشتن آبها در موتور، رفتن به خانه و نهایتا مصرف آبها به طرق مختلف. این تصاویر می تواند سناریوی کلی یک گزارش تصویری باشد. و البته این سناریو از قبل می بایست در ذهن خلاق عکاس شکل گرفته باشد و ...
تا جایی که وقت و توان و اطلاعات داشته باشم مایلم به سوالات شما پاسخ دهم هر چند خودم هم یک آماتور هستم و در حال یادگیری. لینک سایت عکاسی را فراموش نکنید.
سلام شهرام گرامی ، خوشحالم که دارید مسله عکاسی بصورت جدی دنبال می کنید ، از کارهای اخیر ت در سفر قشم می توان نگاهی تاز در عکسهایت دید . برایت ارزوی موفقیت می کنم
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
This is a beautiful picture! The colors are amazing
I love it!
هم با کدام سمتی سایه
در باشد شد سر کشی دن
دیدنی هست هر چه از شهری و هم را
سلام شهرام عزیز،
در اولین فرصت پاسخ سوالهایت را دقیق و کامل خواهم گفت.
اما این عکس! باز هم کیفیت عکس چندان خوب نیست. چون نقاط شطرنجی روی عکس به وضوح دیده می شوند.
مشخص است که عکس خام را کوچک کرده کرده اید و ویرایش چندانی روی آن انجام نشده است، چون نور زیاد باعث تیرگی و مردگی رنگ ها شده است. کادر خوب است، فقط اگر قانون یک سوم بیشتر رعایت می شد خوب بود که کامل در مورد آن هم توضیح می دهم. البته کمی هم کج است که با یک ویرایش ساده رفع می شود.
در لینک زیر از سایت عکاسی مقالات جامع و کاملی در مورد عکاسی وجود دارد که توصیه می کنم حتما بخوانید.
http://www.akkasee.com/digitalcamera/paperslist.php
موفق باشید.
سلام دوست عزیز لینک شما در وبلاگ قرار داده شد.
دوستدار شما سینا
سلام.
شهرام عزیز، اگر لحن من در نقد عکسهای شما کمی ناخوشایند بوده بخشید، منظور خاصی نداشتم، هدفم فقط نقد عکس بوده و نه چیز دیگری، و نقدها فقط برای کمک به پیشرفت شما بوده هر چند که شما دید خیلی خوبی در عکاسی دارید و خودتان استادید. و اما اصل مطب:
۱- در باب حفظ کیفیت راه های زیادی وجود دارد. اما شما گفته بودید که برخی از عکس ها را موبایل گرفته اید که خوب قبول دارم عکسهای موبایل کیفیت چندانی ندارند. اما برای بقیه عکسها می توانید از نرم افزارهای مختلفی برای کوچک کردن اندازه عکس بدون افت کیفیت استفاده کنید. در عکاسی آنالوگ تاریکخانه و ظهور و چاپ وجود دارد اما همان تاریکخانه در عکاسی دیجیتال جای خود را به نرم افزارها و پرینت دیجیتال می دهند. پس خوب است که کار با نرم افزارها را هم یاد بگیریم.
۲- عکس دوم و سوم محتوای مشابهی دارند. اما موضوعی که این دو را از هم متمایز می کند کادر بندی آنها است که در عکس دوم بهتر نمود پیدا کرده است: دو عنصر انسان و موتور در نقاط طلایی کادر یا همان نقاط یک سوم قرار گرفته اند و در ضمن حرکت و تلاش و کوشش هم در عکس دیده می شود. اما در عکس سوم، همان حرکت و تلاش و کوشش را این بار از زاویه دیگری می بینیم. سوژه در وسط کادر است و فضای راست و چپ تقریبا هدر رفته است.
۳- این لینکها نمونه ای از عکس های شما است که با اجازه خودتان کمی ویرایش کردم. با عکسهای اصلی مقایسه کنید.
http://i12.tinypic.com/2va17cx.jpg
http://i12.tinypic.com/2vcj7eu.jpg
http://i12.tinypic.com/2ibg9s9.jpg
http://i12.tinypic.com/48z5j76.jpg
۴- عکس دوم به غیر از کیفیت که در مورد آن بحث شد مشکل خاصی ندارد. در عکس سوم کیفیت عکس به قدری نیست که بشود تشخیص داد فوکوس روی سوژه بوده یا خیر. در مورد فلاش هم بستگی به میل خودتان دارد. اما فلاش در روز معمولا به عنوان جبران نوری کاربرد دارد که در این عکس نور شما کافی است و در ضمن فاصله سوژه تا عکاس هم زیاد است که در صورت استفاده از فلاش باز هم تاثر چندانی در نوردهی نداشت.
۵- گزارش تصویری در واقع روایتی است از یک موضوع یا اتفاق یا رویداد یا هر چیز دیگری. قطعا این روایت می بایست دارای یک آغاز و یک پایان باشد. عکسها در گزارش تصویری باید آنقدر قوی باشند که وقتی در کنار هم به ترتیب چیده می شوند آن رویداد را بتوانند با زبان تصویر تعریف کنند و حتی در مراحل حرفه ای تر تکان دهنده باشند. مثلا همین مرد موتور سوار گزینه خوبی برای ساختن یک گزارش تصوری است. نبودن آب در خانه، از خانه بیرون آمدن، در راه، رسیدن به برکه آب، آب برداشتن، گذاشتن آبها در موتور، رفتن به خانه و نهایتا مصرف آبها به طرق مختلف.
این تصاویر می تواند سناریوی کلی یک گزارش تصویری باشد. و البته این سناریو از قبل می بایست در ذهن خلاق عکاس شکل گرفته باشد و ...
تا جایی که وقت و توان و اطلاعات داشته باشم مایلم به سوالات شما پاسخ دهم هر چند خودم هم یک آماتور هستم و در حال یادگیری. لینک سایت عکاسی را فراموش نکنید.
موفق باشید.
سلام شهرام گرامی ، خوشحالم که دارید مسله عکاسی بصورت جدی دنبال می کنید ، از کارهای اخیر ت در سفر قشم می توان نگاهی تاز در عکسهایت دید . برایت ارزوی موفقیت می کنم